13 April 2009

Kelebihan “Baqiyaatu Sholihaat”





  1. Abul-Laits dari seorang tsiqah meriwayatkan dengan sanadnya dari Khalid bin Imraan berkata: Nabi S.A.W bersabda kepada kaumnya:


خذوا جنتكم. فقالوا يا رسول الله أمن عدوّ حضر؟ قال: لا بل من النار. قالوا وما جنتنا من النار؟ - قال : سبحان الله والحمدلله ولااله الاّ الله والله اكبر ولا حول ولا قوّة الاّ بالله العلىّ العليّ العظيم. فانّهنّ يأتين يوم القيامة مقدّمات ومجنبات ومعقـّيات.


Siapkan perisaimu! Mereka bertanya: Apakah ada musuh tiba ya Rasulullah? Jawabnya: Tidak, tetapi perisai dari api neraka. Mereka bertanya: Apakah perisai dari neraka itu? Jawabnya:


Membaca:

سبحان الله والحمدلله ولااله الاّ الله والله اكبر ولا حول ولا قوّة الا بالله العلىّ العظيم

 

( Subhanallahu, Walhamdu lillahi, Wa la ilaha illa llahu, Wallahu Akbaru, Wa Laa Haula Wa Laa Quwwata Illa Billahil Aliyyil Adzhim. )


( Ertinya – Maha Suci Allah, dan segala puji bagi Allah, dan tiada Tuhan kecuali Allah, dan Allah yang maha besar dan tiada daya, tiada kekuatan, kecuali dengan pertolongan Allah Yang Maha Tinggi dan Maha Agung )


Maka bacaan itu akan datang pada hari qiyamat mendahului, dan menghindarkan dari api neraka dan menjaga keselamatannya.


  1. Abul-Laits diberitahu oleh seorang tsiqah meriwayatkan dengan sanadnya dari Adh-dhahaak dari Ibnu Abbas r.a. berkata:


جاء اسرافيل عليه السّلام الى النبيّ صلى الله عليه وسلم وقال: قل يا محمد سبحان الله والحمدلله ولااله الاّ الله والله اكبر ولا حول ولا قوّة الا بالله العلىّ العظيم عدد ما علم الله وزنة ما علم الله وملء ما علم الله. فمن قالها مرّة كتب الله له خمس خصال: كتب من الذاكرين الله كثيرا وكان افضل من ذكره بالليل والنّهار. وكان له عرسا في الجنّة . وتحاتت عنه ذنوبه كما يتحات ورق الِشّجر اليابس. ونظر الله اليه ومن نظر اليه لم يعذّبه


Malaikat Israfil a.s. datang kepada Nabi S.A.W. berkata: Ya Muhammad, bacalah

سبحان الله والحمدلله ولااله الاّ الله والله اكبر ولا حول ولا قوّة الا بالله العلىّ العظي عدد ما علم الله وزنة ما علم الله وملء ما علم الله


( Subhanallahu, Walhamdu lillahi, Wa la ilaha illallahu, Wallahu Akbaru, Wa Laa Haula Wa Laa Quwwata Illa Billahil Aliyyil Adzhimi. ‘Adada Ma ‘Alima Allahu, Wa Zinata Ma ‘Alima Allahu, Wa Mil'a Ma ‘Alima Allahu )


( Ertinya – Maha Suci Allah, dan segala puji bagi Allah, dan tiada Tuhan kecuali Allah, dan Allah Yang Maha Besar dan tiada daya, tiada kekuatan, kecuali dengan pertolongan Allah Yang Maha Tinggi dan Maha Agung sebanyak-banyaknya apa yang diketahui oleh Allah, dan seberat apa yang diketahui oleh Allah, dan sepenuh apa yang diketahui oleh Allah)


Maka siapa yang membaca itu satu kali, Allah mencatat untuknya lima macam: Ditulis dari golongan orang yang berzikir sebanyak-banyaknya. Dan menjadi seutama-utama orang yang berzikir siang malam. Dan menjadi tanaman baginya di syurga. Dan gugur semua dosa-dosanya sebagaimana gugurnya dedaun pohon kering. Dan Allah akan melihat padanya dengan pandangan rahmatNya, dan siapa yang dilihat oleh Allah pasti tidak akan disiksa.



sumber: dipetik daripada kitab tanbihul ghafilin, karya Imam Abul Laits Assamarqandi.



 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan